måndag 30 januari 2012

Måndagslistan

Vilket bättre sätt att inleda veckan på, om inte med en lista? Här kommer tio av mina absoluta favorithjältar i deckarvärlden.

  1. Paddy Mehan (Denise Mina): Världens bästa arbetarklasshjälte! Jag gillar tidsspannet mellan de tre böckerna där man får följa Paddy från springschas till fullfjädrad kriminalreporter i 90-talets Glasgow. 
  2. Puck Bure (Maria Lang): Älskade Puck! Jag hör till alla dem som sörjde djupt när Maria Lang övergav Puck som jag-huvudperson i sina deckare. Det myspysakademiska paret Puck och Einar balanseras fint av den melankoliske kriminalkommissarie Christer Wijk (och visst anar man ett triangeldrama mellan de tre karaktärerna, eller är det bara i min överhettade fantasi?).
  3. Rob Ryan (i Tana Frenchs In the Woods): I French andra bok får vi ju fortsätta att följa Cassie, men vad hände egentligen med hennes partner Rob? Är jag den enda som vill läsa mer om Rob?
  4. Susan Ward (Chelsea Cain): Archie, den egentliga huvudpersonen, och hans besatthet av den ondskefulla Gretchen tröttnade jag redan på i den andra boken. Däremot har jag blivit mer och mer förtjust i den kämpande och lite halvmisslyckade journalisten Susan.
  5. V.I. Warshawski (Sara Paretsky): Stencool kvinnlig private eye som är skönt deckargubbig, dvs super, slåss och lyssnar på opera.
  6. Stephanie Plum (Janet Evanovich): Evanovich borde visserligen ha slutat skriva för tio böcker sedan, men matbesatta Stephanie med den osvikliga förmågan att få sina bilar sprängda i luften är en rolig karaktär. Läs de första tre böckerna.
  7. Jackson Brodie (Kate Atkinson): Antihjälte som gör sitt bästa att inte bli indragen i fler mordhistorier.
  8. Andy Dalziel (Reginald Hill): Tjock, odräglig och omöjlig att inte tycka om! Reginald Hill dog ju härom året, men han hann med att skriva hela 24 böcker om Dalziel och Pascoe, så jag har fortfarande en hel hög kvar att läsa.
  9. Harriet Vane (Dorothy Sawyers): Ärligt talat så har jag alltid tyckt att Lord Peter Wimsey är en tröttsam sprätt. Harriet Vane känns däremot som en mycket mer intressant karaktär, inte minst för att hon första gången dyker upp i egenskap av mordmisstänkt (Oskuld och arsenik).
  10. Hercule Poirot (Agatha Christie): Detektivernas detektiv. Antingen älskar man Miss Marple eller så älskar man Hercule Poirot (lite som att man är en katt- eller hundmänniska). Jag hör till de senare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar