torsdag 7 juni 2012

Oumbärliga kokböcker

Alltså. Det här med kokböcker och bokrea. Hur många gånger har jag inte begett mig till bokrean med det förmanande mantrat INGAKOKBÖCKERINGAKOKBÖCKERINGAKOKBÖCKER malande i bakhuvudet? För att komma hem med ytterligare någon choklad-/grill-/bröd/dietbok som sedan förpassas till den dignande kokbokshyllan för att aldrig mer läsas.

Men några lysande undantag.


Jan Hedhs dessertbok. Här finna allt man behöver veta i dessertväg: glass, mousser, couliser, syltningar och chokladtemperering. You name it, Jan Hedh vet hur man gör.

Anna och Fanny Bergenströms Under valnötsträdet. Precis allt jag har lagat från den här kokboken har blivit alldeles förträffligt. Klarar mig speciellt inte utan kardemummabullsreceptet.

La cuisine pour tous. Jag är ju en gammal hängiven frankofil och även om jag inte lagar så ofta ur den, så finns det inget så njutbart som att på måfå slå upp olika maträtter i La cuisine pour tous. Choucrote à l'alsacienne. Potage aux légumes secs. Truite farcie. Bara smaka på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar