tisdag 22 januari 2013

YA för hela slanten

Jag känner att jag måste bringa lite ordning i den hejdlösa YA-orgien jag ägnat mig åt den senaste tiden. Det började alltså med Jamie McGuires Beautiful disaster som jag tyckte var bra med vissa invändningar. Clash av Nicole Williams visade sig vara en blek kopia av Beautiful disaster, katastrofalt skriven och i total avsaknad av trovärdighet. Nepp, niet, non, alltså. The truth about faking av Leigh Talbert Moore, om dotter till pastor och frigjord massör som jagar kille som visar sig vara gay och till slut låter sig raggas upp av den nye snygge och sjukt trevlige killen, var en allmänt kletig röra som för tankarna till Seventh Heaven. Ni vet, den där TV-serien om ett klämkäckt pastorspar med sjuttioelva ungar som i varje avsnitt får lära sig en Viktig Läxa om Livet. Urk. T.J. Dells bok In the Woods visade sig vara en rätt tramsig faerie romance-grej. En genre jag definitivt fick nog av då jag läste Melissa Marrs böcker.

Men så till de bra! My life next door av Huntley Fitzpatrick var i mångt och mycket en fullträff. Fin kärlekshistoria om superordentliga Samantha som växer upp med sin odrägliga storasyster och sjukt kontrollfreakiga mamma, som dessutom ogenerat utnyttjar Samantha i sin politiska karriär. Samantha själv skulle mycket hellre växa upp hos kaosgrannfamiljen med skrotig bakgård. När hon till slut får ihop det med en av sönerna i huset bredvid är det naturligtvis bäddat för konflikter. 

Den sista ungdomsboken som slank med var Going too far av Jennifer Echolls. Alltså, jag gillar verkligen Echolls! Hon är så fyndig och har ett så bra flyt i sina böcker, inte minst i Forget you, som jag läste för ett par år sedan. Going too far var riktigt bra och spelar absolut i samma liga. Riktigt rappa dialoger, massor av kemi och framförallt en otroligt skön huvudperson.

Bildkälla: http://effyeahnerdfighters.com/post/22786631892/4leafcolour-i-started-reading-the-fault-in-our
Ja, också måste ni naturligtvis läsa superhyllade The Fault in Our Stars av John Green! Historien om cancersjuka Hazel och Gus som finner varandra trots att det mesta är skit och suger när kroppen inte längre vill vara med. Varmt och humoristiskt (bara lite käckhetsvarning) utan att bli riktigt tårdrypande om svårt ämne.

Puih. Nu är det dags att läsa vuxenböcker igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar