tisdag 2 juli 2013

Rise of a new dawn

Jomenvisst, man har ju blivit med läsplatta! Närmare bestämt en Kobo Glo. Jag gillar tekniska prylar och gadgets, men har noll tålamod att ta reda på vad som är bäst. Tur då att man har andra som kan göra grovjobbet åt en! Efter att klämt och känt på min kollegas Kobo blev jag störtförälskad och några knapptryck senare låg den på posten och väntade på mig.

Det krångliga visade sig istället bli att hitta ett lämpligt fodral. Kobo är ju inget superstort märke och urvalet i de svenska nätbutikerna var knapert, för att inte säga obefintligt. Till slut köpte jag ett halvtrist i rött läder från holländska Gecko Covers. Lite synd, för här har ni en konsument som inte skulle tveka att bränna åtskilliga hundra på ett tjusigt fodral!


Första inköpta boken blev Jennifer Echolls Star Crossed. Det här är första vuxenboken som jag läser av Echolls och jag är väl inte direkt imponerad. Två kändisagenter från rivaliserande agenturer tvingas samarbeta för att få sina respektive klienter - som även är varandras ex - att inte totalsabba sina karriärer. Heta känslor uppstår på alla fronter. Det hela är lite "jaha?", liksom. Jag saknar Echolls slagfärdighet och de coola karaktärerna från hennes ungdomsböcker. Men första läsplatteläsningen gav definitivt mersmak! Ääälskar den matta "sidkvaliteten" som verkligen inte går att jämföra med mobiltelefoner och surfplattor som inte är anpassade för just bokläsning. Det enda jag egentligen saknar är själva sidbläddrandet. Det är lite meckigt att hoppa fram och tillbaka i boken och jag har än så länge inte hittat någon bra funktion för att snabbt gå flera sidor framåt eller tillbaka.

2 kommentarer:

  1. Och när du köper e-böcker - köper du dom från amazon eller adlibris eller någon annanstans? För jag må vara gravid och svullen i huvudet - men jag FATTAR INTE hur man gör från amazon. Fast dom har massa som man vill läsa.
    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Jag köper direkt via min Koboplatta eller lånar från bibblan (då måste man ladda ned till datorn först och sedan föra över till läsplattan (du borde ju kunna låna böcker du med om du exempelvis har lånekort i Uppsala).

    Amazon är ju lite av en bad guy i e-bokssammanhang, deras e-boksformat (Mobi) går enbart att läsa på deras egen läsplatta Kindle. MEN, man kan konvertera Mobi-filen via programmet Calibre så att den går att läsa på en surfplatta eller annan läsplatta. Har inte testat detta själv ännu, men det finns massor av tutorials på Youtube.

    SvaraRadera