måndag 23 april 2012

Before I Go to Sleep

Sist av typ alla har jag läst vinterns hajpade thriller Before I Go to Sleep av S J Watson. Huvudpersonen Christine vaknar upp varje morgon med minnesförlust, de senaste 20 åren är ett vacuum. Varje morgon får hennes man Ben förklara vem han är och i badrummet sitter foton och post it-lappar som sammanfattar hennes liv. Vissa dagar får hon veta att hennes ende son är död, andra dagar tillbringar hon lyckligt ovetande om sonens existens. Vissa dagar hittar hon en dagbok undangömd i hennes garderob, en dagbok som inleds med orden "Don't trust Ben"...

Men vänta lite! Låter inte det hela lite vagt bekant? Jovisst, det är ju storyn från Christian Nolan-rullen Memento där Guy Pearce vaknar upp varje morgon utan något som helst minne av vad som hänt dagen innan, förutom att han är ute efter att hämnas sin frus död. Samma typ av minnesförlust (oförmåga att lagra nya minnen), samma skrivande på lappar och samma känsla av maktlöshet och paranoia. Lägg till en dos utsatta kvinnor på gränsen till neuros (à la brittiska thrillerdrottningen Nicci French) så har vi kontentan av Before I Go to Sleep.

Jag kanske är lite orättvis ändå, för visst är det spännande. Lite simpelt kanske men onekligen spännande. Och även om upplösningen inte är helt oväntad, glufsar jag i mig hela boken på bara två kvällar (vilket för mig numera är något av en outstanding läsbedrift) bara för att jag måste veta hur det går. Det hela lämnar lite av den där läbbighetskänslan man får då man ätit för mycket lösgodis. Göttigt med eftersmak av konserveringsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar