tisdag 28 februari 2012

Böcker om böcker

Ingenting kan vara så inspirerande för läslustan som att läsa böcker om just litteratur! Jag har nyligen plöjt igenom brittiske litteraturkritikern James Woods lilla essäpärla How Fiction Works där Wood i korta paragrafer (boken är föredömliga 187 sidor lång) bl a benar ut på vilket sätt beskrivningar, berättarteknik och karaktärstyper bidrar till att skapa en bra roman ('roman' som i den västerländska kanon). Vilket berättarperspektiv är mest effektfullt? Blir historien nödvändigtvis mer autentisk av många och detaljerade beskrivningar? Vad är det som ger liv åt en karaktär? Är runda karaktärer (Anna Karenina, Emma Bovary, Julien Sorel), dvs "tänkande" karaktärer, mer äkta än platta (Mr Collins, Jean Brodie, Gatsby)? Vad ger en text ett bra flyt? Blir vi bättre människor av att läsa romaner? Wood undersöker varje fråga på ett sätt som är tilltalande akademiskt men aldrig tråkigt och allt som oftast får jag en oemotståndlig lust att plocka fram de exempel ur boken som finns i min bokhylla för att bläddra, läsa om och jämföra med Woods analyser.


Jag inser också att det finns ett hav av olästa och mästerligt bra böcker därute som bara ligger och väntar - Anna Karenina t ex, varför har jag inte läst den? Jag älskar ju Krig och fred! Henry James, Thomas Mann och Marilynne Robinson har jag inte heller läst (liksom många andra av de citerade författarna). Här finns minsann en hel del att ta igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar