tisdag 21 februari 2012

TV-bloggaren om bokrean

Om någon undrar vad jag sysslar med när jag inte bloggar, så står jag bl a och svamlar ogenerat om bokrean på UNT:s webbteve (känsliga tittare uppmanas att ha skämskudde nära till hands). Vi kan väl nöja oss med att konstatera att jag förmodligen inte kommer att göra någon kometkarriär inom TV...

Hur som helst. Förutom böckerna i inslaget vill jag även passa på att tipsa om följande böcker i reakatalogerna:


Barn
Siv sover vilse (Pija Lindenbaum): Om hur läskigt det kan vara när man ska sova över hos en kompis för första gången. Avgudar Lindenbaum.
Visor och ramsor i Hellsingland: Finfina Lennart Hellsingsånger framförda av bl a Lena Nyman och, om jag inte missminner mig, Lill Lindfors.
Ska vi leka, Krokodil? (Jo Ledge): Personligen tycker jag att Krokodilböckerna är rätt fula, men jag har än så länge inte stött på en 1-åring som inte gillar dem!


Roman
Cirkeln (Mats Strandberg och Sara Bergmark: Ungdomsfantasy på svenska, rätt ogenerat inspirerad av Buffy. Sluka-och-svälj-bok som många med mig gillar!
Inlåsta (Emma Donoghue): Otroligt obehaglig men på samma gång fin Fritzelhistoria.
Darling River (Sara Stridsberg): Becksvart parafras på Nabokovs Lolita. Stridsberg är i mitt tycke en av Sveriges mest intressanta författare just nu!

Fakta
Oligarkerna (Claes Ericsson): Hyperintressant om Rysslands nya överklass.
Även tystnaden har ett slut (Ingrid Betancourt): Jag har egentligen lite svårt för den här typen av biografier, men Betancourts skildring av åren hos FARC-gerillan är oerhört fascinerande.


Deckare
Ett litet snedsprång (Denise Rudberg): Rudberg kan konsten att berätta en historia i rafflande miljöer. Nu är det inte längre chick lit som gäller, utan istället elegant crime. Känns dessutom befriande med en medelålders änka i huvudrollen!
Det fördolda (Michael Hjort och Hans Rosenfeldt): Välskrivet, spännande och med en härligt osympatisk huvudperson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar