måndag 20 februari 2012

Måndagslistan

Jag har gått och drömt en hel del om hus på sistone, okynnessurfat på Hemnet och fantiserat om trädgårdsland och äppelträd. Tyvärr är det nog så att de hus som ryms inom vår budget alla ligger långt bortom ära, redlighet och arbetsplatser. De här litterära husen skulle jag däremot ge upp både jobb och högerfot för att få bo i:

Villa Villerkulla: What's not to like? Prickig häst på verandan, ett sockerdrickaträd (slår alla äppelträd i världen) och en kappsäck med guld på vinden. Boende och försörjning på en och samma gång.

Orlandos gods (i Virginia Wolfs Orlando): Lantligt boende med 365 rum och 52 trappor, en stab av tjänstefolk och egen krypta. Bodde jag här skulle jag glida runt i buxbomslabyrinten iförd pudrad peruk dagarna i ända.

Howl's moving castle (i boken med samma namn av Diana Wynne Jones): Hur bra är det inte att ha fyra olika spakar för att välja var någonstans man vill kliva ut genom dörren? Jag skulle ha dem inställda på ICA, biblioteket, jobbet och kanske Paris. Dessutom otroligt praktiskt med en elddemon som håller igång maskineriet i dessa tider av stigande elpriser.

Stugan i Tove Janssons Sommarboken: Jag har alltid drömt om att bo på en egen ö! Det här är den perfekta skärgårdsidyllen, komplett med spökskog och originell farmor.

Sökes: buxbomslabyrint i Norduppland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar