fredag 24 februari 2012

Game of Thrones Revisited

Eftersom jag är en vansinnigt ordentligt person som inte ägnar sig åt illegal nedladdning, har jag snällt fått vänta på att SVT ska visa megasuccén Game of Thrones. Och, ja, den är precis lika bra som alla säger! Fina miljöer, bra manus och påkostad produktion. Jag är ju rätt besatt av rollbesättning när det gäller bokfilmatiseringar och i det här fallet tycker jag att man lyckats överlag bra, med ett undantag: Jaime. Är han sådär snygg som han framställs i boken? Nej. Är han överhuvudtaget lik sin tvillingsyster Cersei? Rungande nej. Otroligt jobbigt och distraherande. Extra irriterande är att han, vilket alla som läst böckerna vet, (SPOILERVARNING!) hänger med ett bra tag, till skillnad från vissa andra centrala karaktärer...

Lika som bär?
Som grädde på moset har jag blivit lite sugen på att återuppta bok fem i serien, A Dance with Dragons. Jag lyckades klämma de fyra första i somras men kom av mig då jag upptäckte att femman utspelar sig parallellt med fyran, vilket just då kändes lite surt och utdraget. Sedan kom en viss ung dam in i våra liv och då var det inte längre läge för tusensidig fantasy. Men nu börjar jag känna mig redo för att ge mig på den igen, frågan är bara: hur länge kommer det att fortsätta vara bra? Jag tycker att det är lite oroande att det efter bok fyra fortfarande finns så många löst hängande trådar i handlingen. Min största farhåga är att Martin kommer att göra en Robert Jordan och skriva på serien tills han faller av pinn'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar