måndag 20 februari 2012

Om bokhögar som växer i takt med Greklands statsskuld

Man kan aldrig få för mycket böcker, brukar jag säga. Och det är ju ett alldeles utmärkt resonemang i teorin. I praktiken är det tyvärr en annan femma. Just nu dignar bokhyllorna av lästa älsklingar och olästa högst eventuellt blivande älsklingar (i likhet med många andra tidsoptimistiska bokhandelsmänniskor har jag en drös olästa läsex i hyllan som jag inte nämns sortera bort i händelse av att just den boken skulle visa sig vara fantastiskt bra).


Och att hänga på biblan så mycket som jag och Matilda gör är fullkomligt livsfarligt! Innan man vet ordet av har det slunkit ned både en och annan bok, för det finns ju så många böcker som verkar så himla bra!  Egentligen borde jag inte få sätta foten i en bokhandel förrän åtminstone två hyllmeter lästa böcker är avverkade. Men så är det ju bokrean. Och det faktum att jag häromdagen råkade gå förbi Röda rummet och fynda den här raringen för ynka 10 spänn:


Som för övrigt gör sig väldigt bra i hyllan bredvid den här godbiten som jag hittade på English Bookshop:


Väntehögen på nattygsbordet växer sig högre och högre och till slut når man en punkt då de olästa bokhögarna inte bara är en källa till lust och njutning, utan även lite - jag drar mig för att skriva det - men, ja, faktiskt lite ångestframkallande. Inte bra. Så nu får det vara slut på spontan bokshopping och masslån på biblan, 'en in, en ut', ska bli min nya förhållningsregel. Just det! Ska bara titta lite i bokreakatalogen först...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar